De eerste week in het zuidelijk halfrond - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Jamie Graaff - WaarBenJij.nu De eerste week in het zuidelijk halfrond - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Jamie Graaff - WaarBenJij.nu

De eerste week in het zuidelijk halfrond

Door: Jamie de Graaff

Blijf op de hoogte en volg Jamie

18 Juli 2010 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Lieve vrienden en familie,

Bij deze dan toch uiteindelijk mijn eerste blog-update vanuit het koude, maar o zo prachtige Stellenbosch!
Na een week gewacht te hebben op internet is het er vandaag dan toch nog van gekomen: ik kan weer contact leggen met de rest van de wereld. Gelukkig had ik toch geen tijd om iets te schrijven deze week, aangezien al mijn tijd werd opgeslokt door de introductieweek voor alle nieuwe internationale studenten, die trouwens helemaal geslaagd was!

Maar laat ik beginnen bij het begin: de heenreis.
Na een wat emotioneel afscheid op Schiphol (ja, ik ging toch wel ruim een half jaar weg besefte ik opeens...) was het tijd voor een 11,5 uur lange vliegreis. Vliegen met KLM is toch wel erg lekker, met je eigen entertainment set in de stoel voor je. Dus na 3 films gekeken te hebben hing ik al boven Namibië, wat betekende dat we er al zo goed als waren. Helaas is het hier al veel vroeger donker dan in Nederland (rond 6 uur), dus veel van Kaapstad heb ik niet kunnen zien tijdens de landing. Na gesetteld te zijn in een hostel voor de eerste nacht, stond zondag natuurlijk helemaal in het teken van de WK-finale (waarover ik niet al te veel uit zal wijden natuurlijk...)
Toch is die avond meer dan de moeite waard om even te noemen, aangezien de wedstrijd niet hetgeen is wat mij het meest is bij gebleven. Na besloten te hebben om de wedstrijd in Kaapstad te kijken samen met 2 andere Nederlanders, hebben we een taxi besteld die ons daar veilig heen zou brengen. Dat bleek alleen makkelijker gezegd dan gedaan. Op de heenweg kwamen we op de snelweg stil te staan, in het donder, naast een sloppenwijk, zonder benzine. En dat na allemaal zorgelijke verhalen gehoord te hebben over de veiligheid in Zuid-Afrika, gezellig! Na een half uur dar stil te hebben gestaan, werden we opgehaald door een andere auto, die besloot achterwaarts de snelweg op te rijden... En aangezien onze "redder" ook nog eens dronken was, reed hij vol in op onze stilstaande auto! De twee dames achterin waren ondertussen behoorlijk bang, maar leken toch echt te vergeten dat er nog iets veel belangrijkers was dan al die gevaren: we zouden bijna de finale missen! Gelukkig wist onze chauffeur ons 5 minuten voor half 9 af te zetten in hartje Cape Town met de nieuw gearriveerde auto, waar we de wedstrijd (Argh!) hebben gekeken in een soort sport-café, stampvol met Nederlanders. Hollanders zijn ook overal hetzelfde! De weg terug naar Stellenbosch ging gelukkig wat voorspoediger, ondanks dat onze auto (de derde van de avond) dit keer geen verlichting had, maar goed.

Na al deze avonturen was het maandag tijd om in te trekken op campus, in mijn "thuis" voor het komende half jaar. Het is een kamertje vergelijkbaar met een kamer in Uilenstede, maar dan deel je je keuken maar met 1 andere student. In mijn geval was dat Maximilian, een Duitse jongen die ik eigenlijk maar 2 keer heb gezien. En het blijft ook maar bij 2 keer, want gisteren is Maxie weer vertrokken, om samen te gaan wonen met een andere Duitser even verderop op campus. Dit betekent dat ik de komende 6 maanden waarschijnlijk 2 slaapkamers, 2 badkamers en een keuken helemaal voor mezelf heb! Dus jullie zijn bij deze allemaal (nogmaals) van harte uitgenodigd om langs te komen, want voor al het onderdak is dus al gezorgd ;)

De rest van de week bestond vooral uit allerlei introductie-activiteiten, zoals voorlichtingen over van alles en nog wat (veiligheid, geld, woning, registratei, bla bla) en veel buiten de deur eten. Het mooiste aan dit stadje is misschien nog wel het feit dat het goedkoper is om uit eten te gaan, dan om zelf thuis te koken! Dus daar maak ik dan ook graag gebruik van :) Verder worden er ook heel regelmatig barbecues ("braais") georganiseerd, dus wat eten betreft zit het wel goed!
Verder is mijn kamertje nu helemaal ingericht, met veel van jullie mooie fotolijstjes en briefjes aan de muur geplakt. Heel erg bedankt daarvoor, het maakt m'n kamer een stuk gezelliger!
Als laatste activiteit van de intro zijn we vandaag nog naar Kaapstad gegaan, waardoor ik dus de kans kreeg om de stad ook een keer tijdens daglicht te zien. Wat een mooie plek is dat om te wonen, niet te geloven. Morgen gaan we dan ook met een groepje een auto huren om die regio nog wat beter te ontdekken. In de buurt schijnt ook een strand te zijn met pinguïns (ja echt), dus dat wordt nog een leuk avontuur!

Ik kan eigenlijk nog wel uren doorschrijven over wat ik allemaal nog van plan ben in dit mooie land, maar ik denk dat ik het maar gewoon op me af laat komen, en het jullie laat weten als het zover is ;)
Wat in ieder geval op de planning staat, is het halen van mijn PADI duikbrevet, waarmee ik 18 meter onderwater mag duiken, overal ter wereld.
Oh, en ik vergeet nog te vertellen dat ik terug zal komen als wijnkenner, want een wijncursus staat ook nog op het programma. En het leuke is, je krijgt er nog studiepunten voor ook!

Ok, genoeg geschreven, het is alweer 1 uur geweest (we leven in dezelfde tijdzone trouwens), dus ik ga maar eens richting bed. Ik hoor graag hoe alles er aan toe gaat in Nederland, of in welk vakantieland je dan ook mag zijn :) En natuurlijk kan er altijd even geskyped worden!

Tot de volgende ronde!
Jamie

PS. Foto's komen as soon as possible. Ik moet er alleen eerst nog wel een paar maken, want ik heb nog niks ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jamie

Actief sinds 05 Okt. 2012
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 59617

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2012 - 01 Juli 2013

In 9 maanden rond de wereld

03 Juli 2010 - 24 Januari 2011

Life in Stellenbosch

Landen bezocht: