T.I.A. (This is Africa) - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Jamie Graaff - WaarBenJij.nu T.I.A. (This is Africa) - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Jamie Graaff - WaarBenJij.nu

T.I.A. (This is Africa)

Door: Jamie de Graaff

Blijf op de hoogte en volg Jamie

23 Augustus 2010 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Lieve mensen,

Het is weer ruim twee weken geleden sinds mijn laatste update, en er is ondertussen ook een belangrijke grens overschreden: Ik ben nu nog nooit zo lang onafgebroken van huis geweest! Het waren weer twee mooie weken, en ik heb zin om jullie weer een verhaaltje te vertellen.

Een van de belangrijkste dingen van de afgelopen weken was de PADI duikcursus die ik gevolgd en (succesvol) afgerond heb. Na 2 avonden theorie aangehoord te hebben over veilig en verantwoord duiken - wat eigenlijk best interessant en zeker belangrijk was - zijn we op vrijdagavond het zwembad ingedoken om onze eerste ervaringen onderwater op te doen. Het is een heel apart gevoel om voor het eerst adem te kunnen halen terwijl je 2 meter onder water bent! Tijdens deze "pool-session" hebben we alle vaardigheden doorgenomen die je onder de knie moet hebben als je gaat duiken. Hieronder vallen allerlei manieren hoe je om moet gaan met een tekort aan zuurstof, hoe je je masker watervrij maakt, hoe je je "buddy" (duikpartner) in nood moet helpen, enzovoorts. Na 3 uur was je door en door koud, maar de volgende dag bleek maar dat dit het meer dan waar was. Die dag zijn we naar het strand gereden om onze eerste duik in de oceaan te maken, een hele mooie ervaring! Op een gegeven moment kwamen er allemaal zeehonden om ons heen zwemmen, gewoon om te kijken wat wij waren. Op het vasteland zijn alle dieren bang voor je, maar omdat mensen onderwater een zeldzaam verschijnsel zijn, kwamen ze gewoon naast ons zwemmen!
Ook zondag hebben we weer een duik in de oceaan gemaakt, en wederom alle "skills" geoefend, waarna we onszelf bijna PADI Open Water Divers mochten noemen. Maandagavond volgde nog een examen, en daarna hadden we alles succesvol afgerond.

De rest van die week was gevuld met het gebruikelijke: tennissen, sporten, wat buiten de deur eten, en het vrijwilligersproject (al is het aan te raden om dat laatste te doen zonder een alles dominerende kater...).

De afgelopen week was ook weer de moeite waard om te noemen, aangezien ik nu begonnen ben met de befaamde wine-course. Sinds afgelopen maandag volg ik lessen over de geschiedenis van wijn, het maken van wijn, het proeven van wijn, en al het overige wat met wijn te maken heeft. Heel interessant, en ongeveer 50% van de tijd ben je bezig met het uitgebreid proeven van verschillende wijnsoorten, waardoor je heel snel leert wat je lekker vindt. Voor de leken: eerst de wijn laten draaien in je glas, dan ruiken (af en toe beweren ze dingen te ruiken waarvan ik het bestaan nauwelijks afweet), en als laatste proeven. Tijdens het proeven moet je wat lucht in je mond laten, waardoor je door de hele klas een raar slurpend geluid hoort. Aanstaande zaterdag staat er ook een excursie langs 3 wine-estates op het programma, dus dat belooft ook weer een mooi dagje te worden! En het leuke is dat je er behalve studiepunten, ook nog een of ander internationaal certificaat voor krijgt.
Ik vond het zelfs zo leuk, dat ik afgelopen donderdag nog naar een grote wijn-beurs ben geweest in Cape Town, waar je meer dan 1200 verschillende wijnen kon proeven van ongeveer 230 wine-farms. Ook weer een hele geslaagde avond, waar ik de heerlijkste rode wijn en rosé ooit heb gedronken. Ik ga dan ook mijn best doen om een paar flessen naar Nederland te sturen, om deze heerlijkheden te delen...
Na afloop van deze beurs hebben we met een groepje een stunt uitgehaald bij een dure hotel-keten (Westin Grand Hotels), gelegen aan de overkant van de straat. We zijn naar de hoogste verdieping gegaan, en vervolgens doodleuk de spa binnengelopen met de mededeling dat onze ouders op dat moment nog aan het inchecken waren (aangezien we geen kamernummer of -sleutel hadden). Na heerlijk op een waterbed gelegen te hebben met een grandioos uitzicht over Cape Town, hebben we ook nog kunnen genieten van een heerlijk diner in de "Executive club", door gebruik te maken van dezelfde smoes. Te bang om ons weg te sturen, hebben we wederom weer kunnen genieten van de uitgebreide luxe van een 5-sterren hotel, met een prachtig uitzicht over down town Cape Town :)

Verder ben ik afgelopen weekend nog naar Durban gevlogen met 1 ander Nederlands meisje en nog 2 Duitsers, om het Oosten van het land eens te ontdekken. Na een 2 uur durende vlucht in een vliegtuig dat sprekend lijkt op een Fanta flesje, landden we in het tropische Durban. De stad zelf doet me denken aan wat ik me voorstel van San-Fransisco: stijl oplopend vanaf de kust, en mooie brede stranden. Er is voor toeristen niet bijzonder veel te doen (vooral qua nachtleven), maar de stad zelf is mooi. De volgende dag zijn we met de huurauto vertrokken naar "de Drakensbergen", een prachtig natuurgebied net ten westen van Lesotho. In eerste instantie zouden we een Fiat Picanto krijgen, maar na wat gebabbeld te hebben met een medewerker van Europcar, kregen we een gratis upgrade naar de lelijkste auto die je ooit gezien hebt: een Deawoo Materia. Dat gezegd hebbende, hij was wel veel ruimer dan de auto die we in eerste instantie zouden krijgen, en hij heeft ons keurig overal heengebracht. Foto's volgen snel op mijn Picasaweb.
De Drakensbergen zelf waren prachtig, met overal wel een mooi uitzicht. De twee resterende dagen hebben we dan ook doorgebracht met wandelen, waaronder we ook heel wat wilde bavianen tegenkwamen. De laatste dag hebben we het zelfs voor elkaar gekregen om een 7 uur durende "hike" te maken! Het enige nadeel van 2 dagen blijven, was dat we vanochtend om 02.30 op moesten staan om terug te rijden naar het vliegveld...

Nu zit ik dan weer op mijn vertrouwde kamer, en het rare is, het voelde als thuiskomen toen we terug reden naar Stellenbosch.. Kennelijk begin ik me al aardig te hechten aan deze plek!
De rest van de dag moet er weer wat gestudeerd worden, en er moeten voorbereidingen getroffen worden voor mijn verjaardagsfeest morgen! Na morgen ben ik dan eindelijk een echte "tigger". Samen met een ander Nederlands meisje geef ik morgen een "Champagne-Birthday Party", waar iedereen getrakteerd zal worden op een glaasje bubbels. Dit belooft ook weer een gedenkwaardige avond te worden, dus in de volgende update zullen jullie hier zeker meer over lezen!

Dat was hem weer luitjes, hopelijk hebben jullie kunnen genieten van deze update, en foto's zullen zoals beloofd binnenkort weer te vinden zijn op http://picasaweb.google.com/jamiedegraaff .

Groetjes vanuit Stellenbosch!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jamie

Actief sinds 05 Okt. 2012
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 59698

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2012 - 01 Juli 2013

In 9 maanden rond de wereld

03 Juli 2010 - 24 Januari 2011

Life in Stellenbosch

Landen bezocht: