Springbreak! - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Jamie Graaff - WaarBenJij.nu Springbreak! - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Jamie Graaff - WaarBenJij.nu

Springbreak!

Door: Jamie de Graaff

Blijf op de hoogte en volg Jamie

13 September 2010 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Goeiemorgen allemaal!

Ai, het is alweer 3 weken geleden sinds mijn laatste update, hoog tijd voor een nieuw verhaal dus! Tussenstand: fiets, tas en camera kwijt, maar een hele hoop mooie ervaringen rijker! Maar laat ik beginnen waar we gebleven waren...

De dag voor mijn verjaardag zou ik een "cahmapgne-birthday-party" geven, samen met een ander Nederlands meisje hier. Na alle nodige inkopen gedaan te hebben was het s 'avonds wachten op de gasten... maar we hadden nooit gedacht dat er opeens een man of 80 zouden komen opdagen, terwijl we misschien 40 mensen hadden uitgenodigd! Dat is weer zo'n mooi verschil met Nederland, waar je bij bent als meer dan de helft van de genodigden op komt dagen ;) Hier neemt iedereen gewoon wat vrienden mee, want er is altijd wel reden om te feesten! Na een top avond gehad te hebben, kon ik op mijn verjaardag zelf lekker uitslapen, en zijn we s 'avonds nog met een groepje voor de gelegenheid lekker uit eten geweest.
De dag erna stond een theater bezoek voor het vak Afrikaans op de planning. Heel interessant om een theater in een vreemde taal bij te wonen, en het was daarom ook geen overbodige luxe dat we van te voren het script al hadden moeten doorlezen, anders was het toch een stuk lastiger geweest.
Het weekend stond toch vooral in het teken van leren en studeren, aangezien er de volgende week 3 toetsen op het programma stonden... Maar dat weerhield mij er gelukkig niet van om op vrijdag toch nog met wat mensen langs een wine farm te gaan om een proeverij te doen! Leuk maar nutteloos detail: ik ben de eerste persoon die een "Runner Duck Sauvignon Blanc 2010" heeft gekocht, aangezien ze net gelabeld waren toen wij aankwamen.
Zaterdag zijn we nog met de hele groep van de wine-course op excursie gegaan, waarbij we 3 verschillende wine-farms hebben bezocht en een hele interessante tour hebben gekregen waarbij het hele proces van wijn maken verduidelijkt werd. Het was leuk om ook echt te zien wat we de afgelopen 2 weken geleerd hadden! Ook heeft dit vak me geïnspireerd om misschien de laatste 3 weken van mijn verblijf in Zuid-Afrika door te brengen op een wine-farm, maar dat staat nog lang niet vast. Ik zou wellicht kunnen helpen met het oogsten, of in de tasting room kunnen staan.

De eerste helft van de volgende week stond dus in het teken van tentamens (3 stuks) en ik denk dat ik ze allemaal wel gehaald heb :) Ik wacht nog op 1 cijfer, maar ik heb er wel vertrouwen in. Woensdag en donderdag kon er gelukkig weer gefeest worden, dus dat gebeurde dan ook zeker! Alleen een beetje jammer dat op woensdag mijn fiets gestolen is, waardoor ik in de stromende regen naar huis moest lopen, maar goed. Ook hebben we in deze dagen de plannen voor de vakantie vastgesteld, want de week erna hadden we alweer een week vrij! Een week vakantie, dat betekende dat de helft van de studie-periode hier er alweer opzat...ongelofelijk.

Tijdens deze vakantie zijn er ook weer flink wat dingen gebeurd die ik jullie allemaal wil vertellen! Vrijdag begonnen we onze trip in Hermanus, waar we voor de tweede keer zijn gaan walvis spotten. Dit keer waren er echter veel meer dan de vorige keer, en binnenkort kunnen jullie dan ook genieten van wat mooie plaatjes van springende walvissen ;) De dag werd afgesloten met een iets te enthousiast feest, waardoor de helft van de groep spontaan ziek werd.
Zaterdag zijn we via allemaal zandweggetjes naar het meest zuidelijke punt van het Afrikaanse continent gereden: Cape l'Aghulas. Moet je even geweest zijn natuurlijk ;) Daarna vervolgde de trip zich naar Swellendam, waar we de dag afsloten met een lekkere Braai, terwijl we keken naar een prachtige sterrenhemel.
De volgende dag zijn we met een groepje te paard het bos doorgetrokken, wat nog wat mooie taferelen opleverde van op hol geslagen paarden. Dit was ook weer heel geslaagd, en na even gedoucht te hebben reden we daarna door naar Mossel Bay. Hier hebben we geslapen in een oud treinstel op het strand, wat ook weer behoorlijk apart was! We zouden toen ook nog gaan "shark cage diven", (duiken met witte haaien, terwijl je in een kooi zit) maar dit werd helaas afgelast door slecht weer (ja, het is hier ook wel eens slecht weer ;) ).
Gedurende de week hebben we verder de "Garden Route" afgereden, langs de plaatsjes Knysna en Plettenberg Bay. In plettenberg heb ik nog een mooie hike gedaan door een natuurgebied daar, waar binnenkort ook weer foto's van te zien zullen zijn.
Uiteindelijk zijn we doorgereden naar Tsitsikama National Park, de plek waar ik al de hele week naar uitkeek. Hier ging het namelijk dan toch echt gebeuren: de hoogste bungee jump ter wereld: 216 meter hoog! Maar voordat we ons van een brug afstortten, hebben we in de ochtend nog "getubed": in een band van een snel stromende rivier af. De rivier zelf was helaas niet zo snel stromend als verwacht, maar er waren wel een paar heel vette cliff-jumps onderweg, van een meter of 8. Een mooie warming up voor de 216 meter dacht ik zelf ;) Na de lunch reden we door naar de bungee locatie, en toen begonnen de zenuwen toch wel parten te spelen! Iedereen zag de brug toen voor het eerst in het echt, en 216 meter is toch wel heel hoog...! We kregen allemaal een mooi harnas aan die ons veilig van de brug zou laten afspringen, en toen moesten we met z'n allen de brug op. Na het checken van je gewicht werd de volgorde van springers bepaald, en 3 keer raden wie er als eerste moest... juist. De sprong zelf was echt geweldig, en is ook met niks anders ter wereld te vergelijken. Het gevoel van 5 seconden gewichtloos zijn is echt een hele ervaring!
Na heerlijk geslapen te hebben die nacht (de spanning was eraf,) gingen we de volgende dag richting Addo National Elephant Park, een mooi safari park met heel veel, je raadt het al: olifanten! Verder zagen we nog Kudu's, Warthogs, zebra's en veel mest kevers :p. Heel gaaf om al die beesten dan toch een keer in het wild te zien. Maar hier geldt ook, foto's zullen meer zeggen dan woorden ;)
Vrijdag zijn we via Port Elizabeth (een vrij lelijke industrie stad) naar Oudshoorn gereden, de struisvogel hoofdstad van de wereld. Uiteraard bestelde ik die avond dan ook struisvogel pasta als diner! In Oudshoorn zijn we naar de "Cango caves" gegaan. Dit waren hele stelsels van druipsteengrotten, waar je niet in moet gaan als je claustrofobisch bent! We hebben ons 1,5 uur lang door de meest kleine gaatjes gewurmd, eentje van slechts 27 centimeter!
Het laatste weekend van de vakantie ben ik samen met Tom, mijn kamergenoot, de tafelberg in Kaapstad gaan beklimmen. Het was een flinke klim van in totaal 5 uur, maar het was het meer dan waard! De uitzichten onderweg waren schitterend, en inderdaad, daar boven is het echt plat. Op de terugweg hadden we een route genomen die alleen aan te raden was voor "zeer ervaren" klimmers, maar dat maakte het des te leuker! S 'avonds hebben we een verzameling van allerlei "game" gegeten: Springbok, Kudu, Krokodil, Warthog en struisvogel, onder het genot van live muziek.
Tenslotte zijn we gisteren nog naar een feest in een sloppenwijk geweest, wat een ervaring! Bijna geen blanken, en een super gezellige en open sfeer. Heel leuk om ook eens echt kennis te maken met township bewoners, zonder deel te maken van een of andere toeristische tour. Het enige vervelende was dat m'n camera op het eind nog gestolen is, maarja.

Nu is het dan alweer maandag, en over een uurtje beginnen de lessen weer. Als het goed is wordt het nu toch wel wat drukker qua studie, maar ik merk het vanzelf wel! Er staan gelukkig ook nog meer dan genoeg leuke dingen op het programma (bijvoorbeeld skydiven), dus waarschijnlijk is het voor dat ik het weet alweer 2 weken verder, en zit ik weer een verhaaltje te typen!

Ik hoop dat alles nog steeds goed is in Nederland, en ik wens jullie nog veel succes met het knutselen van een nieuw kabinet, want volgens mij schiet het niet echt op ;)

Groetjes vanuit Stellenbosch!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jamie

Actief sinds 05 Okt. 2012
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 59697

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2012 - 01 Juli 2013

In 9 maanden rond de wereld

03 Juli 2010 - 24 Januari 2011

Life in Stellenbosch

Landen bezocht: