Setteling down in Stellenbosch - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Jamie Graaff - WaarBenJij.nu Setteling down in Stellenbosch - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Jamie Graaff - WaarBenJij.nu

Setteling down in Stellenbosch

Door: Jamie de Graaff

Blijf op de hoogte en volg Jamie

26 Juli 2010 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Lieve vrienden en familie,

Het wordt weer eens tijd om een verhaaltje te schrijven over mijn belevenissen in Zuid-Afrika, al was het alleen al omdat ik anders zelf alles ook weer vergeet!

Het laatste wat ik jullie verteld heb in mijn vorige reisverslag, was dat we van plan waren om een autootje te huren, om daarmee richting Cape Point te rijden. Dit hebben we dan ook gedaan, en het was heel erg gezellig! Een week geleden alweer kregen we de sleutels van de nu al befaamde Volkswagen Chico, de meest bereden en meest onveilige auto van heel Zuid-Afrika. voordat je wegrijdt moet je eerst even "choken" (de motor warm laten worden) en dat ding wordt in NL niet verkocht omdat het niet door de APK heen komt ;) Dat gezegd hebbende, heeft onze lieve Chico ons wel 230 km vervoerd langs de kust van het mooie schiereiland richting Cape Point, naar het meest Zuid-Westelijkste puntje van het Afrikaanse continent. Onderweg zijn we meerdere keren gestopt, onder andere om een bezoekje te brengen aan een pinguïn kolonie, de enige in Afrika. Dit was een vrij bizarre ervaring, aangezien we daar rondliepen in onze t-shirtjes + korte broek, met zo'n 25 graden. Maar daar bleken die beestjes zich geen zorgen om te maken ;)
Het uitzicht op Cape Point was prachtig, waarvan ook foto's te zien zijn op mijn picasa web ding! Op de terugweg zijn we langs Chapman's Peak gereden, wat schitterende zonsondergangs foto's opleverde, waarna we nog uit eten zijn geweest in het grootste winkelcentrum van Afrika. Wel hebben we besloten om na deze dag afscheid te nemen van ons wagentje, aangezien we allemaal nog niet onze roosters voor het aankomende semesters weten, wat kan betekenen dat de auto driekwart van de tijd stil staat. Nu zijn er wel weer plannen om er eentje te huren, maar dit keer wordt het waarschijnlijk een mooie oude Mercedes!

De rest van die week bestond vooral uit "first meetings" van de vakken die je wilde gaan volgen, en veel huizen besloten ook een Braai (voor wie de vorige blog niet goed gelezen heeft: een BBQ) te organiseren voor alle Internationale studenten. Allemaal even gezellig, je ontmoet weer veel nieuwe mensen, en je hoeft elke avond niet te koken!
Daarnaast heb ik besloten om Tennis weer op te pakken, dus ben ik de stad ingegaan om alle benodigdheden aan te schaffen. Uiteindelijk heb ik het goedkoopste tennis racket ooit gevonden, voor welgeteld 10 euro. En aangezien een baan huren ook maar 2 euro kost, valt het allemaal nog wel te overzien ;) Ook ben ik nu ingeschreven bij de sportschool, dus ik hoop dat ik het komende half jaar een pittig sport-schema kan volhouden!

Verder is het ook leuk om te vertellen dat we voor het eerst echt uit geweest zijn in Stellenbosch, wat nog een hele ervaring op zich is! De jongens zijn allemaal exact hetzelfde: bizar gespierd (rugby is de nationale sport) met ook nog eens precies hetzelfde kapsel (alleen maar matjes met lelijk stekel-haar), terwijl de meisjes ook nogal hetzelfde zijn. Woensdag is hier de grote party-night, en dat komt wel goed uit aangezien ik donderdag pas om 2 uur hoef aan te treden!
Vrijdag ben ik trouwens voor het eerst in de sloppenwijk geweest waar ik naar alle waarschijnlijkheid vrijwilligerswerk zal doen. Het heet Kayamandi, wat staat voor "mooi huis", maar na daar geweest te zijn kan ik niet echt zeggen dat de "huizen" daar nou echt mooi waren... Er heerst heel veel armoede (werkloosheid is 38%), ruim de helft leeft onder een golfplaten dak, en veel kinderen niet weten wie hun vader is... Ik hoop dat ik de komende maanden wat kan beteken hier! Ook hiervan staan 2 foto's op m'n webpagina btw.

Na deze toch wel drukke week, stond het weekend alweer voor de deur! Met hetzelfde groepje als vorig weekend zijn we vrijdagmiddag met de trein richting Kaapstad gereden, waar we uit eten zijn geweest en hard uit zijn gegaan. Uiteindelijk zijn we geëindigd in een super luxe tent, vol met rijke mannetjes en golddiggers ;) We hebben uiteindelijk een tafel weten te bemachtigen, waar het met een flesje wodka nog heel gezellig is geworden! Eenmaal terug in het hostel nog wat gepooled met Afrikanen, en hele nare verhalen gehoord over het gevangenis-wezen in Zuid-Afrika, met allerlei rangorde systemen. Ik zal niet met details gaan strooien, maat ik weet wel dat ik hier nooit in de gevangenis wil belanden! De dag erna hebben we nog geprobeerd om het Green Point stadium in te komen, waar Nederland de legendarische wedstrijd tegen Uruguay heeft gewonnen tijdens het WK. Dit lukte helaas niet (de bewaker omkopen lukte zelfs ook niet) aangezien er veel verbouwingen waren. Helaas, dan maar een beetje brak door de stad lopen, en met het treintje weer richting Stellenbosch!

Vandaag (zondag) zijn we nog met een grote groep een berg vlakbij opgeklommen, waardoor je Stellenbosch een keer mooi van boven kon bekijken! Volgens de internationale studenten vereniging was dit een makkelijke "hike", maar veel mensen zijn toch nog voor de top afgehaakt. De echte bikkels (waar ondergetekende uiteraard ook onder valt ;)) konden na 2,5 uur zonder pauze doorlopen en -klimmen boven genieten van een prachtig uitzicht, waarvan binnenkort ook foto's zullen verschijnen :)
Morgen staat nog een lekker dagje wine-tasting op het programma, waarna toch echt het eerste huiswerk gemaakt zal moeten worden...Gelukkig kan ik wel meedelen dat de studie hier vergeleken met NL een grote grap is ;) Met vakken zoals "Introduction to the Wine Industry" en "Afrikaans voor Nederlanders" kom ik het komende half jaar denk ik wel door! Ook kwam ik erachter dat mijn jaar niet eindigt op 15 december zoals gedacht, maar ben ik al op 1 november klaar! En aangezien ik geen flexibel ticket heb, ben ik gedoemd tot bijna 3 volle maanden rondreizen... wat een straf ;)

Goed, jullie zijn weer helemaal op de hoogte, voor iedereen die het volgehouden heeft om helemaal tot hier te lezen! Ik hoop dat alles goed gaat in Nederland, en ik zal de komende weken nog wel een keer zorgen voor een nieuwe lichting foto's :)

Het beste vanuit Zuid-Afrika, en tot de volgende keer!
Jamie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jamie

Actief sinds 05 Okt. 2012
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 59717

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2012 - 01 Juli 2013

In 9 maanden rond de wereld

03 Juli 2010 - 24 Januari 2011

Life in Stellenbosch

Landen bezocht: